.:Nak Cari Ke?:.

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan!

by SaiF aL- LaiL | 9:56 PM in |

  
"Ramadhan datang lagi!!!Wah, bestnya...!!!Nanti kita dapat buat ibadah setiap malam,"kata seorang lelaki kepada rakan-rakannya.
"Alamak, bulan Ramadhan dah datang la pulak. Aduh, ni yang tak best ni. Nanti dapat makan 1 hari. Macammana nak dapat tenaga time sekolah nanti,"keluh rakannya.
           Begitulah ragam orang-orang di sekeliling kita. Ada yang suka dan ada yang sebaliknya. Sebenarnya, orang ramai perlu bersikap positif terhadap bulan Ramadhan al-Mubarak ini. Peluang beribadat sebenarnya lebih pada bulan Ramadhan kerana ganjarannya yang begitu hebat dan bernilai dari bulan-bulan yang lain. Ibadat khusus seperti solat tarawih yang hanya ada di bulan Ramadhan menunjukkan bahawa Allah memang ingin menjadikan bulan Ramadhan ini bulan yang istimewa dari bulan-bulan lain. Begitu juga dengan adanya malam LailatulQadar yang penuh barakah dan ganjaran yang begitu besar yang Allah kurniakan pada hambaNya yang menghidupkan malam LailatulQadar. Sepatutnya dengan adanya perkara-perkara seperti ini, kita perlu berebut untuk melakukan perkara-perkara seperti ini. Kalau dah tahu ganjarannya, apalagi, rebutlah!!! Macam kita juga, ada Mega Sale diskaun 50%, penuh shopping centre berebut nak beli barang.
         Cuba kita biasakan dalam hidup kita berfikiran positif, sudah tentu hidup menjadi lebih senang. Ana dah biasakan cara ini dalam asrama, ternyata ia berkesan. Perkara ini membuatkan kita lebih mengetahui apa hasil sesuatu perkara yang kita lakukan itu. Cuba kita praktikkannya dalam bulan Ramadhan  akan datang, ternyata kita akan mengetahui bahawa sesuatu yang sungguh bernilai ada dibalik bulan Ramadhan. Ana ada dengar orang kata, "Kalau kita dah biasa berfikiran negatif terhadap sesuatu perkara, tindakan kita itu akan memakan diri kita". Baru-baru ini, ana ada dengar ada seorang ustaz berceramah, beliau berkata, "InsyaAllah, di dalam bulan Ramadhan al-Mubarak nanti, H1N1 akan berkurangan. Kita sama-sama berdoa kepada Allah agar bala' ini berkurangan dengan cepat".
        YaAyyuhal muslimuun, bangunlah! Mari kita jadikan bulan Ramadhan yang akan datang ini, Ramdhan yang lebih bernilai dari tahun-tahun lepas. Banyakkanlah berdoa terutamanya mereka yang sedang dhidapi H1N1 atau yang sedang dikuarantin agar disembuhkan penyakitnya itu. Turut juga bagi mereka yang akan menghadapi peperiksaan besar seperti PMR, SPM dan lain lagi agar diberi kecemerlangan dan kejayaan yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Rebutlah peluang-peluang ibadat yang ada di bulan Ramadhan pada tahun ini, mana tahu la kan, kita tak dapat jumpa Ramadhan tahun depan. Akhir kalam dari ana, 
"Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak. Ibadat Diutamakan Ganjaran Yang Kita Rebutkan. "
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.

0 comments:

.:Komen Kat Sini:.

Guestbook